Arrangørkunnskap

Frivillighet

Frivillige på ditt arrangement!

Frivillige er en uvurderlig ressurs og bidrar som sosial motor, de er hjertet som banker litt ekstra for arrangementet og ofte de som holder hjulene i gang. Derfor er det ekstra viktig at du som arrangør tenker på hvordan du benytter frivillige og hva som kreves av deg som arrangør.

Her gir vi deg noen tips på hvordan du skal rekruttere, organisere og ta vare på frivillige som jobber for ditt arrangement.

Dette bør du som arrangør tenke på

  • Man bør ha en egen frivilligansvarlig som rekrutterer, koordinerer og følger opp alle frivillige

  • Definer tydelig hvor mange frivillige du trenger innen hvert område.

  • Lag gode og tydelige vaktplaner, husk å legge inn pauser.

  • Gi god informasjon i forkant med en egen frivilligsamling og lag gjerne en liten frivillig-guide med informasjon som frivillige bør vite under arrangementet:

    • Eks: Arenakart, kontaktinfo til nøkkelpersoner/ansvarlige, nødnummer og instrukser, info om presseansvarlig.

    • Sørg for god opplæring.

  • Du kan rekruttere frivillige via sider som frivillig.no, lete etter engasjerte mennesker innenfor ditt miljø, etterlyse via kommunens sider og egne sosiale kanaler.


  • Det er viktig at alle frivillige føler seg inkludert og blir ivaretatt. Det er du som arrangør som har dette ansvaret.


  • Gjør en god vurdering på arbeidsmengden du gir dine frivillige. Det er for eksempel ikke lurt å at de som settes til nedrigg har jobbet mye i forkant.

Dette har du som arrangør ansvar for

 

HUSK! Frivillige er ditt ansvar!

Juridisk er du som arrangør pliktig til å å overholde arbeidsmiljølovens bestemmelser og her er frivillige stilt likt med arbeidstagere.

Vær spesielt obs på disse kravene:

  • Krav om nødvendig opplæring

  • Krav om yrkesskadeforsikring - Les mer om dette hos Norske konsertarrangører

  • Krav til fornuftig arbeidstid og pauser (§10)

  • Krav til god Helse, miljø og sikkerhetsplan og samsvar (sikre at andre enn arbeidstagere er sikret i et fullt forsvarlig arbeidsmiljø (for (§3) 

Mange er frivillige for å kunne være sosial. Å hjelpe frivillige til å komme i kontakt med andre kan bety mye.

Sett deg i den frivilliges posisjon

  • Mange ønsker å være sosiale. Legg til rette for felles måltider, flere om samme oppgave etc.

  • Husk at den frivillige ikke er der på jobb, men som en som ønsker å bidra av sin fritid.


  • Skal den  frivillige få være med å forme sin egen rolle, eller forventer dere at den frivillige «bare» følger ordre?
 Den innstillingen dere velger til dette kan bli avgjørende for det miljøet dere skaper, og er ofte en sterk suksessfaktor for arrangementet.


Hva kan du tilby den frivillige

  • Bli kjent med nye mennesker som du ellers ikke ville ha møtt.

  • Få nye ferdigheter.

  • Arbeidsattest og anbefalinger opp mot potensielle andre jobber.

  • Konsert eller andre idrett- og kulturopplevelser som gjenytelse

  • Mat og drikke når den frivillige er på vakt.

  • Være utendørs

«Å være frivillig skal være gøy og meningsfylt»

— Frivilligkoordinator Julemarkedet