Arrangørkunnskap

Markedsføring

Markedsføring og synlighet digitalt og i bybilde

For at publikum skal vite om ditt arrangement er det viktig at du er synlig både i forkant og under gjennomføring. Her finner du noen tips som kan hjelpe deg.

Hva skjer i Trondheim -trdevents.no

TRDevents.no er et nettsted for arrangement hvor arrangøren selv legger til arrangementet. Her vil du nå ut til et mye større publikum enn kun å benytte egne kanaler. Du har også mulighet til å se om det er andre arrangement i samme periode som dere.

Alle arrangement som er registrert på TRDevents.no har muligheten til å synliggjøres via facebooksiden Hva skjer i Trondheim. Siden har cirka 30 000 følgere og når ut til et stort publikum.

Plakattårn

Arrangører kan henge opp egenproduserte plakater på plakatsøyler rundt omkring i Trondheim. Plakatsøylene er selvbetjente, og er plassert på følgende steder:

  • Stundentersamfundet 

  • Bakke bro ved Adressabygget

  • Nordre gt/Kongens gt

  • Nordre gt/Th. Angells gt 

  • Nordre gr/Carl Johans gt 

  • Munkegata/Th. Angells gt

Banner og flagg

Arrangører kan benytte banner og flagg i åpne byrom for å promotere sine arrangementer. Arrangør må selv produsere og bestille markedsmateriell til trykk. (Forslag til leverandør: ditt faste trykkeri for trykksaker, eller på: expoline.no)

Her er oversikt over alle steder du kan flagge eller henge opp bannere samt informasjon om de ulike gateløp m.m

Flagging:

Torvet (8 stenger - 2.0 x 3.0 meter)

Jernbanebroen (16 stenger - 1.0 x 1.5 meter

Bakke bro (4 stenger - 1.0 x 1.5 meter)

Elgeseter bro (28 stenger - 1.0 x 1.5 meter)

Gangbroen (2 stenger - 2.0 x 3.0 meter)

Nidareid bro (14 stenger - 1.0 x 1.5 meter)

Turistskipskaia (4 stenger - 2.0 x 3.0 meter)

Bannere:

Olav Tryggvasons gate (26 oppheng - 0.9 x 3.0 meter, 10 cm løpegang)

Kongens gate øst/vest for Torvet (17 oppheng - 2.04 x 0.48 meter, 10 cm løpegang)

Informasjon av bruk av banner i Olav Tryggvasons gate:

  • Det er 28 fester for banner i lysmaster, 14 fester på hver sin side av veien. 

  • Det anbefales at banner lages med silketrykk. 

  • Størrelse på banner skal være 90 cm (bredde) x 300 cm (høyde). 

  • Banneret skal ha løpegang øverst og nederst. Denne skal være 10 cm når banneret ligger flatt.

    Se skisser og bannerfester, og skisser av banner med sømbeskrivelse

Fremgangsmåte ved bruk av banner i Olav Tryggvasons gate: 

  1. Søknad om oppheng av banner.
    Elektronisk søknadsskjema: Søknad om oppheng av banner

  2. Det kan stilles krav til utforming og farge på banner – disse må godkjennes av Eierskapsenheten før første gangs bruk.
    Kommersiell reklame (sponsorlogo) på banner er ikke tillatt.

  3. Brev med bekreftelse og utfyllende informasjon sendes søker ca 1 mnd før arrangementet.

  4. Fakturering og opphenging av bannere utføres av Trondheim Bydrift. Utførelsen av banner montering og demontering  må utføres fra kl 02:00  til 06.00 . Dette pga det ikke er mulig å stå med kranbil/lift i kjørebanen på dag/kveldstid, busstransporten vil bli hindret i så stor grad at det ikke er akseptabelt
    Pris: 30000,- eks mva. Det tillates ikke at private får henge opp/ta ned bannere selv. 

  5. Banner må leveres til Trondheim Bydrift i god tid før arrangementet starter, og hentes senest 2 uker etter arrangementet er avsluttet. Uavhentede bannere kan bli destruert. 

Banner i Kongensgate:

  • Totallengde på banner - med "flat" løpegang = 204 cm
  • Søm i løpegang plasseres 10 cm fra kanten.

  • Bredde på banner = 48 cm

  • Pris: 15 000,- i Kongens gate øst/vest for Torvet.

  • Samme fremgangsmåte som i Olav Tryggvassonsgate

Informasjon om bruk av kommunale flaggstenger:

Alle arrangører kan søke om flagging på kommunens flaggsteder, eksempelvis Elgeseter bru, Torvet, Bakke bru mv. Kommunens flaggsteder står beskrevet på kommunens nettside. Her ligger også informasjon om hvordan man søker, offisielle flaggdager osv.

Alle arrangører kan søke om flagging på de andre flaggstedene som er aktuelle for disse. Hvis en arrangør ønsker å flagge på Elgeseter bro, må de søke om dette til Eierskapsenheten i Trondheim kommune. Brev med tillatelse til flagging, samt informasjon om flagging på kommunale flaggstenger vil sendes cirka en måned før arrangementet starter. De må da sørge for at de har flagg tilpasset Elgeseter bro, dvs. 1 x 1,5 meter, der siden som måler 1 meter skal henge langs flaggstangen. Trondheim bydrift utfører den praktiske delen av flaggingen; heising og haling. De sender faktura for utført arbeid til arrangøren

Trondheim har en del  offisielle flaggdager tilpasset Trondheim kommune. Her finner du en oversikt over disse.

  1. Søknad om flagging Elektronisk søknadsskjema: Søknad om flagging

  2. Det kan stilles krav til utforming og farge på flaggene – disse må godkjennes av Eierskapsenheten før første gangs bruk. Kommersiell reklame (sponsorlogo) er ikke tillatt på kommunale flaggstenger. 

  3. Brev med bekreftelse og utfyllende informasjon sendes søker ca 1 mnd før arrangementet.

  4. Flaggingen utføres av Sør-Trøndelag brann- og redningstjeneste, og er den utfakturerende enhet. Pris:  100,- per flaggstand pr. uke, eks mva. 

  5. Det tillates ikke at private får heise/fire flagg selv.

  6. Flagg må leveres til Sør-Trøndelag brann- og redningstjeneste, Sluppenveien 18, i rimelig tid før flagging skal foregå. De må hentes 2 uker etter avsluttet flagging. Uavhentede flagg kan bli destruert. 

Flagg på bygninger:

  • Det finner cirka 35 oppheng for balkongflagg i Midtbyen. Midtbyen Management har ansvaret for koordinering. 20 av disse er i Nordre gate. 
  • Arrangør må selv produsere og bestille markedsmateriell til trykk. (Forslag til leverandør: ditt faste trykkeri for trykksaker, eller på: expoline.no) Balkongflagg har må 720 x 1000 millimeter.
 Mer informasjon om flagging på kommunale flaggstenger

Bli synlig via egne kanaler

Sosiale medier er et nyttig verktøy for å engasjere, informere og kommunisere direkte med ditt publikum. Vi anbefaler å tenke gjennom hvem du ønsker å nå ut til, hva du ønsker å kommunisere, og velge sosiale plattformer ut i fra hva som er hensiktsmessig for å oppnå ønsket mål for din merkevare.

Her er en oversikt over de mest brukte sosiale plattformene:

  • Facebook
    Facebook er det mest brukte sosiale mediet i Norge, og hele 81,5% av befolkningen har en profil.  Det er en effektiv måte å synliggjøre din merkevare, og fungerer som en alternativ hjemmeside. 

  • Instagram
    Instagram er en sosial bildedelingstjeneste som gjør det enkelt å søke opp innhold ved bruk av hashtagger (eks. #dinmerkevare). Dette er en god måte å informere publikum hva du driver med, og hva som skjer.

  • Snapchat 
    Snapchat er det nest mest populære sosiale mediet i Norge, og er en lavterskel bilde- og videodelingstjeneste. Snapchat er mest populært blant de yngre, men har en økende trend også blant de andre aldersgruppene. Story-funksjonen har gjort snapchat mer interessant for virksomheter.

  • Twitter 
    Twitter er en såkalt mikrobloggingstjeneste, hvor man må ordlegge seg i korthet (innenfor 140 tegn). Tradisjonelt sett er twitter mest brukt av opinionsledere, meningsbærere, politikere, journalister o.l, og kan være en egnet plattform til å engasjere seg i debatt.

  • Youtube
    Youtube er en videodelingstjeneste, med 3,5 millioner norske brukere, og har en svakt økende brukerfrekvens.

Kilde: http://ipsos-mmi.no/some-tracker