Arrangørkunnskap

Mangfold og inkludering

Trondheim skal være en by for alle - hvor man - uansett forskjeller, blir møtt som menneske og et sted der alle kan føle seg velkommen. En mangfoldig by er også en levende by og gjør livet her i byen bedre for oss alle.

Under finner du noen tips hvordan du kan unngå å gå i feller med å for eksempel tenke likt og gå i vante baner og hva du kan gjøre for at ditt arrangement og din festival oppleves som mer åpen og inkluderende.

Vi anbefaler alle å lese Balansekunst sin Argumentasjonsguiden for mangold og inkludering som et godt utgangspunkt om hvordan man kan tenke i arbeidet med å lage gode og åpne arrangement som oppleves som rause og som et inkluderende sted:

Last ned Argumentasjonsguiden for mangfold og inkludering (PDF)

Mangfoldige Trondheim

Bilde av mennesker i forskjellig  positurer som danser.

Foto: DansiT

Inkluder alle i alle ledd!

De som lykkes best med kulturelt mangfold i sitt arrangement er de som gjør inkludering til en naturlig del av alle ledd i organisasjonen, og som klarer å få dette til å passe inn med den aktiviteten eller kulturutrykket man lager. Dette innebærer at man må forankre arbeidet i styret og i ledelsen før man implementerer dette i resten av organiseringen. En kjekk øvelse er å ta en en titt på styret deres… har dere et og mangfoldig utvalg av styremedlemmer som representerer det publikummet dere ønsker å nå?

Vær bevisst og ta en aktiv rolle for å være inkluderende og sørg for at ingen ekskluderes, verken som medarbeider, publikum, kunstner eller arrangør. Slik kan dere få et suksessfylt arrangement med lang levetid og muligheten til å vokse over tid.

Tips for å nå mangfoldet i publikum

  • Definer og kartlegg publikummet du vil nå. Hvor samles publikummet ditt, hvordan bruker de kultur, samlingspunkter, kunstneriske interesser osv.?

  • Finn ambassadører i miljøer du vil nå og jobb med dem.  Sjekk for eksempel ut Aktørbasen i Trondheim kommune for å finne relevante aktører.

  • Er markedsføringen forståelig? Er det kulturelle koder som ikke oppfattes av alle? Det er lov å være spenstig i den språklige markedsføringen, men sørg for at de dere vil nå forstår budskapet. Det samme gjelder for den grafiske profilen

  • Kommuniser hvorfor publikum skal komme til nettopp ditt arrangement. Er det for å få nye erfaringer? Få ny kunnskap? Oppleve noe nytt? Møte likesinnede? Eller skal det være et sosialt møtepunkt? Eller kanskje alt?

  • Finn måter for at nye publikummere skal føle seg velkommen. Skal du informere på flere språk? Burde du ta med tegnspråklig tolk? Serverer du noe som alle kan spise?

  • God informasjon både før og under besøk er viktig.

  • Vær åpen til nye ideer initiert av andre.

Språk - og kulturfestivalen i Trondheim er et godt eksempel som har jobbet godt for å nå ut til mangfoldet i publikum og dette gjelder både innad i organisasjonen og festivaldeltakere.

Foto: Fra panelsamtale her i Trondheim i serien Balanseprat av Balansekunst.

Slik kan du bygge nettverk

  • Oppsøk ambassader, minoritetsforeninger og religiøse nettverk. 

  • Snakk med de som er din målgruppe. Hva kan de tenke seg å være med på? Hvis det er en ungdomskonsert, finnes det artister som ungdommene i den målgruppe kunne tenke seg å se?

  • Samarbeid med aktivister og organisasjoner som når ut til grupper du ikke ville nådd ellers.

  • Tør å ta sjanser og se utenfor din egen radar. Kanskje det kan dukke opp noe kjempespennende du ikke har hørt om?

  • Bruk ulike arenaer/konsertscener. Legg arrangement til en bydel eller arena hvor du vet du kan nå ny en målgruppe. Da kan det være at ditt vante publikum får muligheten til å oppdage nye arenaer.

  • Det er naturligvis stor sammenheng mellom hva du tilbyr og hvilket publikum du får. Om noe oppleves relevant, er det større sannsynlighet for at folk kommer!